5 Tips om gezond aan te komen

Ben jij iemand die bij het minste of geringste gewicht verliest? En wil je verantwoord aankomen, maar weet je niet hoe? Dan heb ik hier alvast 5 tips voor je. En uiteraard kunnen we ook samen op zoek gaan naar wat de beste weg voor jou is om op gewicht te blijven.

1. Hou tijdelijk bij wat je eet
Als je wilt aankomen is het allereerst erg belangrijk dat je twee weken bij houdt wat je eet. Misschien eet je wel veel te weinig! Een belangrijke voorwaarde om aan te komen is regelmatig te eten en voldoende te eten.

2. Eet gevarieerd
Heel belangrijk bij dit alles is om wel gezond en gevarieerd te blijven eten. Het is misschien verleidelijk om je vol te gaan proppen met voeding met veel vet (een zogenaamde slagroomkuur), maar zo raak je van de regen in de drup.

3. Check je stresslevel
Stress kan ook zorgen voor gewichtsverlies. Slaap je voldoende en ontspan je genoeg? Hou ook eens bij hoeveel uur je op een nacht maakt en hoe je op staat. Wat is het eerste waar je aan denkt als je ’s ochtend wakker wordt? Hoe voel je je? Waar ben je ’s avonds voor het slapen gaan nog mee bezig? En neem je overdag genoeg onderbrekingen en korte pauzes als je aan het werk bent?

4. Start met krachttraining
Je kunt sporten om af te vallen, maar ook zeker om aan te komen. Met krachttraining kun je meer spieren ontwikkelen en aankomen. En de dichtheid van een kilo spierweefsel is namelijk groter dan de dichtheid van vetweefsel. De kunst is dus om aan te komen door meer spierweefsel op te bouwen. Als je echt mager bent, wil je uiteraard ook iets meer vet opslaan, maar focus je vooral niet alleen daar op.

5. Zoek begeleiding
Veel mensen denken dat ze gezond eten, maar de vraag is of dat echt zo is. Sluit jouw eetpatroon wel aan bij jouw mate van activiteit? Eet je voldoende vitaminen en mineralen? Eet je voldoende van de juiste vetten? Als je deze vragen zo niet kunt beantwoorden, of als je twijfelt over wat jij nodig hebt, neem dan vooral eens contact op voor een vrijblijvend gesprek. Dan kunnen we al vrij snel bepalen of je op de goede weg zit, of dat je nog wat begeleiding kunt en wilt gebruiken. Of dat nu op het gebied van voeding, krachttraining, ontspanning of het totaalplaatje is.