Wie zegt er nou nee tegen een uurtje sporten op de zaterdagochtend? Ik niet!

running-3-web

17 december 2016 is het zover, dan ga ik samen een aantal collega’s een mooie uitdaging aan! Ik heb mij namelijk als runner ingeschreven voor de Linschotenloop. Mijn doel is om de halve marathon (21,1 km) te gaan lopen, enkele andere collega’s hebben zich opgegeven voor de 5,3 en 10,5 km. De afstand doet er niet toe, er telt voor mij maar één ding… opgeven is geen optie!

Deze spreuk heb ik onthouden tijdens mijn deelname aan de Alpe d’Huzes. Deze berg (ca. 13,2 km per klim tegen gemiddeld 7,9% stijging) heb ik op 7 juni 2012 twee keer hardlopend beklommen. Wanneer er langs de kant honderden (ex-)kankerpatiënten jou staan aan te moedigen, voel en beleef je pas dat verzuring of spierpijn een bijzaak is.

Naast deze uitdaging en mijn lopende voetbalcarrière bij de amateurs van V.V. Papendrecht loop ik recreatief hard, de laatste maanden zo’n twee keer per week. Meestal 5 km of 10 km per workout. Veel ervaring heb ik dus nog niet, maar ik ben ervan overtuigd dat ik de halve marathon ga halen, al moeten de laatste kilometers op karakter!

Ter voorbereiding op de Linschotenloop heeft de directie van Jan Snel in overleg met Jacqueline Aarts (Vitaliteitscoach bij Vibescoach) een trainingsprogramma opgesteld. Jacqueline is al jaren een stimulans voor menig (top)sporter om zich te kunnen richten op hun ultieme sportieve doelstelling! Het trainingsprogramma bestaat uit een workshop en later deze maand ook nog een gezamenlijke loop door het bos. Voor mij een perfecte invulling van mijn trainingsschema.

Zaterdagochtend 29 oktober 2016 werden we om 11 uur met prachtig weer op het terrein van Jan Snel in Montfoort ontvangen door Jacqueline. Na een korte introductie gingen we direct van start met de workshop. Het viel Jacqueline al snel op dat de hele groep, zo’n 12 personen, de veters niet op de juiste wijze had gestrikt. Op de normale wijze je veters strikken blijkt slecht voor je doorbloeding te zijn en daarnaast je voeten te kunnen afknellen. Een mooie tip om mee te beginnen voor elke runner!

Na wat rek- en strekoefeningen lag de focus deze ochtend voornamelijk op houding, ritme en controle. Factoren waar ik zo nu en dan nog wel eens op moet letten. Ook de beheersing van je ademhaling blijkt essentieel te zijn voor het volbrengen van een goede hardloopsessie. Dit was mij al bekend, het integreren tijdens een strakke hardloopsessie blijkt alleen lastiger dan menig mens denkt. Maar, wanneer je deze controle over je lichaam beheerst, ben ik er van overtuigd dat je snel grote stappen kan maken in je trainingsprogramma.

Een andere mooie tip van Jacqueline voor mij, was het aanpassen van de pasfrequentie. Als je namelijk naar een willekeurige hardloper kijkt dan zie je veel verschillende manieren van hardlopen. Bij sommigen lijkt het net of er geoefend wordt voor het hink-stap-springen. Er worden dan bijna net zoveel hoogtemeters gemaakt als lengtemeters doordat bij elke afzet veel kracht wordt gebruikt. Hierdoor maken deze lopers grote passen en hebben ze een lange zweeffase. Bij mij is dat in mindere mate ook het geval. Een manier om een efficiëntere looptechniek te krijgen is om bewust je paslengte te gaan verkleinen, zodat je ongeveer met 180 passen per minuut loopt. Ook dit blijkt een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen!

Na de workout deden we gezamenlijk nog wat rek- en strekoefeningen en sloten we de ochtend af met een kop koffie (of in mijn geval een Spa blauw). Tijdens het napraatje gaf Jacqueline nog aan hoe je het beste kunt omgaan met voeding in aanloop naar een hardloopwedstrijd. De ideale invulling hiervan is heel persoonlijk in te vullen, toch zal je hier goed over na moeten denken wanneer je 10 kilometer om meer wilt gaan lopen. Een goed voedingspatroon kan echt het verschil gaan maken of je een goede of een minder goede prestatie kan leveren.

Al met al heb ik een hele leuke ochtend gehad dankzij de training van Jacqueline. Een leuke openbaring voor mij was dat ik er achter kwam dat hardlopen en yoga dichter bij elkaar liggen dan dat ik ooit had verwacht. En hoe langer ik hier over nadenk, des te logischer het eigenlijk ook is. Alles in je lichaam draait tenslotte om zelfmanagement, controle en focus! Een mooie uitdaging om de komende weken toe te gaan passen in mijn trainingsschema in aanloop naar de Linschotenloop!

– Barry Dolk